Blogger Layouts

THANKS FOR COMING HERE

Saturday, May 15, 2010

video

SELAMAT HARI GURU.

Tarikh 16 Mei dipilih sebagai Hari Guru kerana pada haribulan yang sama dalam tahun 1956 Majlis Undang-Undang Persekutuan Tanah Melayu ketika itu telah menerima cadangan-cadangan Laporan Jawatankuasa Pelajaran sebagai dasar pelajaran bagi negara kita. Dokumen tersebut yang dikenali sebagai Laporan Razak telah menjadi Dasar Pelajaran Kebangsaan semenjak itu.
Sejak dari itu Hari Guru akan disambut pada setiap 16 Mei.
Dahulu aku selalu menyambut Hari Guru ini bersama dengan guru2ku.Bila tiba sahaja hari guru pasti aku akan terfikir hadiah apa yang akan kuberikan pada guru2ku.
Di sekolah rendah biasanya sambutan Hari Guru dilakukan dalam suasana yang sederhana kerana cikguku pada masa itu cuma ada 8 orang( kalau tak silaplah)dan kesemuanya cikgu lelaki.Pada kebiasaannya aku beri cikgu sabun mandi dan aku bungkus cantik2 dan pen.Almaklumlah aku masa tu bukannya ada duit lagi.Nak minta mak duit pun tak sampai hati.Tapi yang penting pemberian aku kat cikgu tu adalah ikhlas kerana aku beli hadiah tu guna duit simpanan aku sendiri.
Di sekolah menengah pula sambutan Hari Guru agak meriah sedikit.Almaklumlah muridnya ramai,gurunya pun ramai gak.Masa ni macam2 program yang dibuat oleh kami untuk cikgu2.Seronok sangat.
Sekarang ni lak,aku pula yang sambut Hari Guru tiap2 tahun.Pengalaman aku kali pertama menjadi seorang pendidik dan menyambut Hari Guru sebagai seorang guru adalah pengalaman yang paling manis.Masa ini hadiah yang aku dapat banyak sangat sampai tak muat nak bwk balik.bermacam2 jenis hadiah yang aku dapat.Ada makanan,sabun basuh,sabun mandi,ubat gg, bunga,pen( itu sudah pasti),kad2 ucapan dan banyak lagi la...Terima kasih la kepada anak2 muridku di SK LKTP BATU 27..Dimana la mereka semua ini.Rindu rasanyta kepada mereka.
Disekolah SKSG ini juga aku terima bermacam2 jenis hadiah tapi tak la sebanyak di sekolah lamaku.mayb aku sekarang ni garang sangat n murid2 pun tak suka aku kot...Tapi bukan hadiah yang aku harapkan dari murid2ku yang aku harapkan kejayaan dari mereka semua dan rasa hormat mereka pada guru mereka.

Friday, May 14, 2010

khasiat Surah Al-Kautsar


Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik.
Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.

Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan
bapa saudaranya Abu Talib.

Pelbagai khasiat terkandung di dalam surah ini dan boleh kita amalkan:-
1) Baca surah ini ketika hujan dan berdoa, mudah-mudahan Allah s.w.t. makbulkan doa kita.

2) Jika kita kehausan dan tiada air, bacalah surah ini dan gosok di leher, Insya'allah hilang dahaga.

3) Jika sering sakit mata, seperti berair, gatal, bengkak, sapukan air mawar yang sudah dibacakan surah ini sebanyak 10x pada mata.

4) Jika rumah dipercayai terkena sihir, baca surah ini 10x, mudah-mudahan Allah s.w.t. bagi ilham pada kita dimana letaknya sihir itu.

5) Jika membacanya 1,000x rezeki kita akan bertambah.

6) Jika rajin membacanya, hati kita akan menjadi lembut dan khusyuk ketika menunaikan solat.

7) Jika orang teraniaya dan terpenjara membacanya sebanyak 71x, Allah s.w.t. akan memberikan bantuan kepadanya kerana dia tidak bersalah tetapi dizalimi.

Monday, May 3, 2010

Mak...Along tak nak susah..

Bila dikenangkan zaman kecilku macam2 pengalaman yang aku alami.Sejak kecil lagi aku tak pernah mendapat kemewahan seperti anak zaman sekarang ni. Ayahku hanya bekerja sebagai tukang kebun sekolah dengan pendapatan yang tak seberapa.Mak pula seorang surirumah yang bijak mentadbir kewangan.Dengan gaji ayah yang tak seberapa itu ayah dan emak dapat membesarkan kami 5 beradik.

Semasa sekolah tadika ayah terpaksa meminjam basikal jaguar ntah saper punya(aku pun tak ingat)hanya semata2 untuk menghantar dan mengambil aku ke sekolah tadika.Masa itu aku baru berusia 4 tahun.Kadang2 kalau ayah tak dapat meminjam basikal rakannya itu aku terpaksa balik jalan kaki sendiri.Jarak antara rumah akau dan sekolah tadikaku lebih kurang 3km.Di sekolah tadika aku selalu diejek kerana aku miskin.Masa rehatku banyak aku habiskan dengan belajar mengeja dan belajar membaca.Aku nak jadi pandai tak susah...Tapi aku sekolah tadika hanya pada tahun itu sahaja.Pada usiaku 5 tahun tadika itu terpaksa ditutup kerana kurang murid.Selama 2 tahun aku belajar sendiri dengan bantuan mak.

Umurku 7 tahun aku telah memasuki sekolah rendah.Disinilah segala2nya bermula.Semasa pendaftaran tahun 1 aku terpaksa mendaftar sendiri kerana ayah sibuk bekerja,mak pula ada adik kecil yang masih bayi.Aku datang dengan membawa surat beranak.Masa itu aku lihat rakan2ku didaftarkan oleh ayah dan ibu mereka. Terlintas juga difikiran aku kenapa aku seorang jer...

Sekolahku tiada kemudahan kantin. Ini kerana sekolahku tergolong dalam SKM(Sekolah Kurang Murid).Aku ingat lagi pada masa itu kelas aku cuma ada 10/13 orang sahaja muridnya.Bila rehat sahaja kami akan makan RMT.Pada waktu rehat aku dan rakan2 akan menunggu kedatangan ayahku membawa makanan.Masa itu Ayah bawa semua makanan RMT dengan menggunakan kereta sorong.Kesian ayah kerana terpaksa menyorong makanan itu dari rumah ke sekolah.Oleh kerana tiada kemudahan kantin, kami terpaksa beratur mengambil makanan di kaki lima kelas dan makan dikaki lima kelas.

Pada sebelah petangnya aku pula mengambil alih tugas ayahku dengan menjual jajan.Aku tak dapat bayangkan dengan keadaan aku yang kurus melidi pada masa itu menyorong jajan2 itu dengan menggunakan kereta sorong.Tuhan saja yang tau betapa beratnya hendak menyorong jajan tu dari sekolah sampai ke rumah.Kalau waktu hujan aku terpksa la balik lewat kerana takut nanti jajan2 itu akan rosak.

Pada sebelah malamnya aku terpaksa menolong mak buat kuih utk dijual pada van sayur dan jual di sekolah. Disamping itu juga aku menolong emak menyediakan bahan utk masak RMT.Masa itu penat tak boleh nak cakap.Mana nak buat kerja rumah,nak tolong mak lagi..Huhuhuhu..boleh dikatakan aku akan menanggis kalau aku tak larat nak bantu emak.Pernah satu ketika aku menanggis2 sambil berkata dengan mak,"Mak, kalau along dah besar nanti tak ingin along nak kerja masak2 dan susah.Along tak nak mewarisi kesusahan ini....

to continued....

Sunday, May 2, 2010

DUGAAN.....

Salam...
Rasanya sudah lama aku tak menulis di ruangan blogku ini.Almaklumlah sekarang agak bz dengan mcm2 aktiviti.Hari ini ntah mengapa rasa nak menaip di ruangan ni.Aku sekadar ingin berkongsi pengalaman bersama2 dengan rakan semua.harap ianya dapat jadi pedoman...Insyaallah.
Dua minggu lepas rumahku telah dimasuki pencuri.Masa kejadian itu berlaku aku dan family tak sedar pun.Sedih la juga kerana laptop dan f/hard disk yang baru ku beli dicuri bersama2 dengan begnya sekali.Kebetulan dalam beg itu ada sekali broadbandku.Barang lain yang hilang ialah handphone,satu set kunci rumah dan T-shirt liverpool suami ku yang baru dibelinya.
Sebenarnya motif yang aku nak sampaikan disini adalah sebelum anda semua tidur pastikanlah semuanya didalam keadaan yang selamat.pastikan rumah berkunci n pastikan kunci diletakkan di tempat yang betul jangan jadi macam aku ni..Rumah dimasuki pencuri kerana kecuaian sendiri.Ni semua gara2 laki aku yang terlupa nak amik kunci kat pintu.memang mengundang pencuri utk datang bertandang ke rumah dan amik barang2 dalam rumah.
sekarang ni benda dah berlaku terpaksa la aku redha...Mungkin ada rahmat disebalik apa yang berlaku...Kepada suamiku yang amat kucintai...sekarang baru tau kenapa mama selalu membebel..Harap dengan berlakunya musibah ini Ayah akan selalu berhati2 dan jangan la cuai lagi.

DUGAAN.....

Salam...
Rasanya sudah lama aku tak menulis di ruangan blog