Blogger Layouts

THANKS FOR COMING HERE

Wednesday, March 16, 2011

ROMBONGAN CIK KIAH...

Pernah tak dengar tajuk ni?kalau tak silap aku dulu ada sebuah drama hyang bertajuk rombongan cik kiah..Cite ni kalau tak silap aku tentang rombongan orang kampung yang nak pegi KL.Aku pun ingat2 lupa tentang cite ni..Sebenarnya tujuan aku menulis kat sini bukanlah nak menceritakan tentang drama tu...entah kenapa hari ni tergerak hati aku nak ceritakan satu pengalaman yang agak sukar aku lupakan dan aku rasa ianya agak lucu..Ceritanya begini....
Dulu aku belajar di KBTC ataupun sekarang ni dikenali sebagai Institut Perguruan Kota Bharu.Aku jarang sekali balik kampung.Bila cuti panjang je la aku akan balik.Almaklumlah jauh lagipun buat penat badan je balik sekejap2.Dulu tambang nak balik KB-Muor hanya RM24.50 tapi sekarang ni dengarnya dah mahal..biasa la ikut peredaran zaman.Aku kalau dah balik Muar mesti hari pertama kuliah aku 'tuang'..hehehe..penat ( 12 jam perjalanan kalu bas lambat 8 jam kalau bas laju.)Eh, lupa lak aku sebenarnya bukan nak citer pasal jauh perjalannan nak balik kg..Berbalik semula pasal rombongan cik kiah..citenya macam ni..Sepanjang perjalan nak balik KB,aku dok berbual2 dengan pakcik driver.Masa tu aku lihat ramai yang dah dibuai mimpi yang indah2 (agaknya la tu).lagipun hari tu dalam bus hanya ada student maktab dan uitm je..Ramai penumpang dah turun kat Kuantan.Sedang aku dan pakcik driver rancak berbual2 aku terlihat ada 2 objek (tayar) bergolek2 diatas jalanraya.Masa tu kalau aku tak silap bus baru sampai kat pondok tol terengganu(tol tu tak berfungsi punn).Aku pun bgtau la kat pakcik driver pasal objek yang aku nampak..Aku pelik la apasal ada tayar blh golek2 melepasi bus kitaorang,pakcik bus tu pun pelik tapi tak lama lepas tu pakcik driver tu menjerit " Ya ALLAH! tayar bas kita rupanya yang tergolek".Masa tu apa lagi pakcik driver pun terus memberhentikan bus dan bgtau kat member dia.dia dan bebera[pa org penump[ang yang tersedar berlari la kejar tayar bus tu..aku pun ikut turun tapi aku tak kejar la...aku dok ketawa berdekah2 sambil teringat akan citer Rombongan Kak kiah..Jauh gak tayar tu bergolek..Syukur masa tu kitaorg tak jadi apa2 cuma sampai maktab lambat la..( aku tak dapat lupakan gaya pakcik driver dan beberapa penumpang-lelaki yang berlari kejar tayar..)hehhehehe...

No comments: